Defekt Slovenskej republiky - vzdelávací systém

Autor: Mikuláš Prokop | 28.3.2016 o 0:00 | (upravené 28.3.2016 o 21:41) Karma článku: 1,53 | Prečítané:  217x

Ministerstvo školstva s novým vedením stojí pred novou výzvou. Náš starý a neefektívny vzdelávací systém si pýta už dlhší čas po zmene. Jeho stav možno označiť za katastrofálny.

Nedostačujúce finančné ohodnotenie a celkovo nízke postavenie učiteľov na Slovensku je krutou realitou a smutnou skutočnosťou.  Mám pocit akoby sme si neuvedomovali silu spôsobu a kvality vzdelávania. Povedzme si na rovinu – Čo je podstatnejšie pre Slovenskú republiku z dlhodobého hľadiska ako silná podpora kvalitného (nie kvantitatívneho) vzdelávania? Čo je pre budúcnosť Slovenska podstatnejšie ako tie najkvalitnejšie spôsoby vzdelávania a formovania našich mladých osobností?

Ako študent 4. ročníka univerzity môžem len s ľútosťou označiť slovenský vzdelávací systém za katastrofálny.  Má to však jedno bezvýznamné plus. Nie sme v tom sami.

Školstvo v súčasnosti si vyžaduje radikálne a okamžité reformy, ktoré by mali zahrňovať predovšetkým zmenu postavenia učiteľov a zároveň kompletnú zmenu spôsobu vzdelávania. Kvalita namiesto kvantity. Podstata a hlavná myšlienka, ktorá by mala sprevádzať kompletnú reformu vzdelávacieho systému na Slovensku.

Problémom číslo jedna je kvantita učiteľov. Univerzity a vysoké školy na Slovensku nijakým spôsobom neregistrujú a nereagujú na dopyt po učiteľoch. To je podľa môjho názoru skutočným problémom. Aj týmto spôsobom sa degraduje postavenie a poslanie učiteľov.

Problémom číslo dva sú dotácie univerzít a vysokých škôl na jedného prijatého študenta. Tento systém priamo motivuje univerzity a vysoké školy zamerať sa na kvantitu, nie na kvalitu. Tu je podľa môjho názoru priestor pre reformu, zmenu ktorá by tento spôsob odstránila.

Problémom číslo tri je samotný spôsob vzdelávania. Asi každý z nás už počul, že absolvent vysokej školy či univerzity po nástupe do práce svoje získané vedomosti zo školy skoro nevyužil a v podstate sa za prvý polrok v práci naučil viac ako za 4 roky v škole. Školstvo a celkový vzdelávací systém nereaguje na zmeny a celkový vývoj spoločnosti. Podstata nášho vzdelávacieho systému „stojí na mieste“ už desaťročia.

Podľa môjho názoru je potrebné z  odboru školstva „vyhnať“ všetkých konzervatívcov ,“nepustiť ich k slovu“ a nahradiť ich ľuďmi s fungujúcimi, dynamickými a hlavne efektívnymi myšlienkami vzdelávania.

Je potrebné si uvedomiť, že len socialistickým zvýšením miezd učiteľom tento problém v žiadnom prípade nevyriešime. Ako som už spomínal vzdelávací systém na Slovensku si vyžaduje komplexnú reformu týkajúcu sa predovšetkým spôsobu vzdelávania a zároveň zmeny postavenia učiteľov. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?